,

اهمیت سازمان

سازمان ها به شکل های مختلف در اطراف ما وجود دارند. ولی نقش سازمان چیست ؟ چرا سازمان اهمیت دارد؟

در زیر هفت دلیل در مورد اهمیت سازمان برای فرد و جامعه ارائه شده است. مسابقات المپیک تابستان ۱۹۹۶ را در نظر آورید. پس از اینکه قرار شد آتلانتا میزبان این مسابقات باشد، کمیته آتلانتا برای مسابفه های المپیک تشکیل شد تا بتواند ۷/۱ میلیارد دلار پول تهیه کند و به مصرف برساند، هزاران نیرو و داوطلب به کار بگیرد، خدمات ایمنی و بهداشتی ارائه نماید، برای فعالیت های مختلف زمینه ها را فراهم سازد، ترتیبی بدهد که بتوانند تکنولوژی اطلاعاتی و کامپیوتر را به کار گرفته و گزارش های خود را از طریق رسانه های عمومی به مردم ارائه کند و از انواع منابع بهره جوید و همه اینها دارای هدفی همانند بودند. کمیته می کوشید بدون گرفتن هیچ نوع کمک و حمایتی از مقامات شهری و ایالتی کارها را انجام دهد.

 

اهمیت سازمان

۱٫ برای دستیابی به هدف ها و نتیجه های مورد نظر، منابع لازم را تهیه و تامین کند.

۲٫ کالاها و خدمات را به صورتی کارا و با راندمانی بالا تولید و ارائه کند.

۳٫ نوآوری را تشویق و تسهیل نماید.

۴٫ از کامپیوتر و تکنولوژی های نوین استفاده کند.

۵٫ خود را با عوامل محیطی در حال تغییر وفق دهد و بر آنها اعمال نفوذ کند.

۶٫ به آنچه مورد نظر مالکان، مشتریان و کارکنان شرکت است ارج نهد و بر ارزش آنها بیفزاید.

۷٫ بکوشد تا با چالش های حاصل از ناهمگونی نیروی کار دست و پنجه نرم کند، مسائل اخلاقی را رعایت نماید و موجب انگیزش، تشویق و هماهنگی کارکنان شود.

همچنین سازمان می تواند کالاها یا خدماتی را که مصرف کنندگان طرفدار آنها هستند به قیمت های رقابتی تولید و عرضه کند.

شرکت ها برای تولید و توزیع کالاها و خدمات، به صورتی کارا، می کوشند از راه های نوین و خلاق استفاده کنند. یکی از این راه ها به کارگیری تکنولوژی نوین تولید و تکنولوژی نوین اطلاعاتی است.

همچنین مدیران کوشیده اند از طریق طرح ریزی مجدد ساختار سازمانی و به کارگیری شیوه های نوین مدیریت بر میزان کارایی خود بیفزایند. سازمان در پی خلاقیت و نوآوری است و کمتر به شیوه های منسوخ و قدیمی اقدام به تولید محصولات استاندارد می کند.

روند منتهی به سازمان های یادگیرنده بازتابی از تمایل سازمان ها به انجام اصلاحات در همه زمینه هاست. طرح ریزی به کمک کامپیوتر و به کارگیری تکنولوژی نوین تولید و ساخت موجب افزایش خلاقیت و نوآوری می شوند. همچنین سازمان می تواند خود را با شرایط محیط که به سرعت در حال تغییر است وفق دهد و از سوی دیگر بر عوامل محیطی اثر بگذارد. در برخی از شرکت های بزرگ یک یا چند دایره مسئول نظارت بر عوامل خارجی و محیط سازمان اند و می کوشند برای سازگاری با تغییرات و اعمال نفوذ بر محیط راه های جدیدی بیابند. پدیده جهانی شدن یکی از مهمترین تغییراتی است که در زمان کنونی در محیط خارجی رخ داده است. برای مثال، شرکت کوکا کولا در تلاشی جهت اعمال نفوذ بر محیط با بزرگترین شرکت تولید کننده نوشابه های غیر الکلی رومانی مشارکت خصوصی تشکیل داد تا بتواند در بازارهای تازه تاسیس اروپای شرقی با شرکت پپسی کولا رقابت نماید. سازمان ها از طریق این گونه فعالیت ها موجب ایجاد ارزش هایی برای مالکان، مشتریان و کارکنان خود می شوند.

مدیران باید توجه نمایند که کدام دسته یا بخش از فعالیت هایشان می تواند موجب افزایش ارزش برای گروه های ذی نفع شود و کدام بخش از فعالیت ها چنین ویژگی هایی ندارد. یک شرکت تنها زمانی سودآور خواهد بود که ارزشی که ایجاد می کند از بهای تمام شده منابع مصرفی بیشتر باشد. شرکت ساندویچ مک دونالد تحقیقی جامع در مورد بهره گیری از توانایی ها و شایستگی های بالقوه خود انجام داد تا دریابد چگونه می تواند بر میزان ارزش اقلام مورد نظر مشتریان بیفزاید.

در نتیجه توانست در چندین نقطه فروشگاه هایی جدید دایر کند که نمونه های آن در داخل فروشگاه های زنجیره ای « وال مارت » و « سیرز » است. سرانجام یک سازمان باید با نیروی کار ناهمگون سازش نماید و برای ایجاد انگیزه در کارکنان، جهت تامین هدف های سازمانی، راه های اثربخشی بیابد و در صورت لزوم الگوهای مسیر شغلی، در سازمان را تغیر دهد.

سازمان ها به زندگی ما شکل می دهند، و از سوی دیگر مدیران آگاه می توانند به سازمان ها شکل دهند. درک تئوری سازمان باعث می شود که مدیر بتواند سازمان را  به گونه ای طرح ریزی نماید تا به شیوه ای اثربخشی و موفقیت آمیز کارهای خود را انجام دهد.

منبع: مبانی تئوری و طراحی سازمان. تالیف؛ ریچارد آل دفت (۱۹۹۸). ترجمه پارسائیان و اعرابی (۱۳۸۶) چاپ چهارم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید