تفسیر و استفاده از نتایج تحقیق علمی

وقتی محققی طراحی را اجرا کرد و نتایج آن را هم به دست آورد وظیفه اش ارائه نتیجه منطقی قابل قبول از آن داده ها است. برای تفسیر دقیق داده های تحقیقی یک روان شناس صنعتی / سازمانی باید به شیوه های جمع آوری داده های خود و تحلیل آماری کاملا مسلط بوده از مشکلات بالقوه تحقیقی و نقاط قوت و محدودیت های شیوه های به کار گرفته شده مطلع باشد. در تفسیر نتایج توجه به محدودیت یافته های به دست آمده مساله بسیار مهمی است. یکی از عوامل کاملا اساسی اعتبار برونی نتایج تحقیق است. به این معنا که آیا نتایج به دست آمده در یک محیط به سایر محیط های کار قابل تعمیم است یا نه. به عبارت دیگر، یافته های حاصله با چه کیفیت درباره سایر کارگران، مشاغل و یا محیط های کار صادق است و آیا می تواند در این موارد هم پیاده شود ؟

برای مثال، فرض کنید نتایج تحقیق در الگوهای کنش متقابل کارگران در یک اداره ارزیابی بیمه رابطه معنی دار مثبتی را بین میزان ارتباط نظارت کننده – نظارت شونده و بهره وری کارگران نشان می دهد. یعنی هر چه نظارت کنندگان و نظارت شوندگان تعامل بیشتری داشته باشند کار بیشتری انجام می پذیرد. آیا این نتایج را می توان به محیط های کار دیگری تعمیم داد؟ شاید آری، شاید نه. این نتایج ممکن است فقط درباره این کارگران صادق بوده و به خصوصیت های ویژه آنها مربوط باشد. شرکت کنندگان ممکن است از آن کارگرانی باشند که برای انجام وظیفه به مقدار زیادی نظارت احتیاج دارند. گروه های دیگر کارگران ممکن است نسبت به کنش متقابل با نظارت کنندگان دیدی منفی داشته و عدم رضایت آنها ممکن است به محدودیت در بهره وری منجر گردد. متناو با، نتیجه ممکن است نسبت به نوع مشاغلی که کارگران انجام می دهند دارای کیفیت ویژه باشد. از آنجایی که ارزیابی های بیمه باید مورد تایید نظارت کنندگان قرار گیرد، در نتیجه نظارت شونده برای تکمیل کار خود باید با نظارت کننده تعامل داشته باشد. به همین علت، افزایش تماس نظارت کننده – نظارت شونده ممکن است علامت کارآمدی محسوب گردد. در حالی که برای کارگران مونتاژ کار کنش متقابل نظارت کننده- نظارت شونده ممکن است ویرانگر بوده بهره وری را کاهش دهد یا در میزان تولید تاثیر کمتری داشته باشد. برای درک اینکه آیا نتایج تحقیق درباره    محیط های کار متفاوت قابل تعمیم است یا نه، نتایج را باید با گروه های متفاوت کارگران در محیط های متفاوت تکرار کرد. در نهایت، تحقیقات بیشتر ممکن است به متغیرهای تعدیل کننده ای دست یابد که مشخص کند کجا و در چه زمانی تماس نظارت کننده – نظارت شونده می تواند در بهره وری کار سودمند باشد. اعتبار برونی برای تحقیقی که تحت شرایط کاملا کنترل شده اجرا گردیده است، مانند تحقیقات آزمایشی که در آن شرایط محیط تحقیق ممکن است به شرایط عملی کار زیاد شبیه نباشد، بخصوص اهمیت ویژه دارد. یک راه حل این مساله ترکیب نقه قوت تحقیق آزمایشی، یعنی شرایط کاملا کنترل شده، با نقطه قوت شرایط عملی کار، یعنی اجرای تحقیق آزمایشی در محیط واقعی کار   می باشد.

تا اینجا ما تنها درباره یک هدف تحقیق در روان شناسی صنعتی / سازمانی بحث خود را ادامه داده ایم که عبارتست از : هدف علمی اجرای تحقیق برای درک کامل تر رفتار شغلی. همانطور که به خاطر دارید، بیان کردیم که روان شناسی صنعتی / سازمانی دو هدف دارد. هدف علمی، هدف علمی که بر مبنای هر کدام از این دو هدف دانش جدیدی فراهم می شود که در خدمت بهبود شرایط کار و نتیجه حاصله از آن قرار می گیرد. در حالی که بعضی از تحقیقات در روان شناسی صنعتی / سازمانی تنها برای افزایش دانش بنیادی درباره رفتار شغلی انجام  می پذیرد و بعضی از کارشناسان صنعتی / سازمانی (و همچنین مدیران معتقد) از راهبردهایی برای تاثیر گذاشتن در رفتار کاری استفاده می کنند که به گمانه زنی و کشف و شهود متکی هستند و نه شواهد نیرومند تحقیقی. اما این دو جنبه علمی و عملی روان شناسی صنعتی / سازمانی با هم عمل می کنند. کاربست های مورد استفاده کارشناسان صنعتی / سازمانی برای بهبود رفتار شغلی باید روی زیربنای محکم تحقیقی بنا شود تا موثر واقع گردد. از طریق تحقیق نیرومند و آزمودن فرضیه ها و نظریه ها، کاربست ها بهتر شکوفا می شوند. علاوه بر آن تاثیر کاربست ها به طور قطع از طریق سنجش ها و تحقیقات بیشتر بهتر می تواند نشان داده شود.


منبع مطلب: زمینه روان شناسی صنعتی و سازمانی

رونالد ریجو، داود حسین زاده (مترجم)، زهرا لبادی (مترجم)، پرویز صالحی (مترجم)

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *