,

راهنمای عملی ۲ برای مدیران: چگونه هدفگذاری کنیم؟

مدیر یک سازمان باید این نکات را رعایت کند :

  1. ماموریت و هدف های سازمان را تعیین و آنها را اعلان کنید. هدف های رسمی سازمان را اعلان کرده و ماموریت آن را به آگاهی گروه های ذی نفع برساند. هدف های عملی سازمان را تعیین نماید و در رابطه با فعالیت های درونی سازمان کارکنان را هدایت کند و استانداردهای عملکرد را به آنها بدهد.
  2. پس از تعیین هدف ها، برای تامین آنها استراتژی هایی که با چارچوب ارائه شده به وسیله پورتر (مبتنی بر کاهش هزینه، متمایز ساختن واحدها و تمرکز) سازگار باشد، تدوین نمایید.
  3. برای تایید ویژگی های درون سازمانی، استراتژی ها را به گونه ای تدوین کنید که بتوان در بلند مدت به هدف های عالی سازمان دست یافت. عواملی چون جهت گیری استراتژیک، ویژگی های مدیریت ارشد، طراحی سازمانی و فرهنگ سازمانی می توانند بر موفقیت سازمانی اثراتی شگرف بگذارند.
  4. اثربخشی سازمان را محاسبه نمایید. برای دستیابی به تصویرهای ویژه ای از اثربخشی، از روش مبتنی بر تامین هدف، روش متنی بر فرآیند درونی سازمان و روش مبتنی بر سیستم تامین منابع استفاده کند. میزان رضایت گروه های ذی نفع را مشخص نمایید یا برای دستیابی به تصویری جامع تر از اثربخشی سازمان، ارزش های رقابتی را تعیین کنید.

    منبع:

    مبانی تئوری و طراحی سازمان. تالیف؛ ریچارد آل دفت (۱۹۹۸). ترجمه پارسائیان و اعرابی (۱۳۸۶) چاپ چهارم

     

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید