شرکت خدمات عمومی آریزونا: تغییر روش مدیریت کارکنان

الگوی نوین شرکت خدمات عمومی آریزونا

شرکت های تولید برق از گذشته های دور در محیطی با ثبات و بدون رقیب کار کرده اند. ولی حذف قوانین و مقررات، رشد تولیدکنندگان برق کوچک و مستقل، دستورالعمل های دولتی و وسایل موجب افزایش عدم اطمینان محیط، برای بسیاری از شرکت های برق شده است.

شرکت خدمات عمومی آریزونا در طول عمر ۴۰ ساله خود دارای شیوه ای از مدیریت مبتنی بر اعمال کنترل شدید بوده است و همه تصمیمات به وسیله مقامات ارشد گرفته و به مقامات پایین تر داده می شده است. شرکت در یک اقدام سریع برای کم کردن هزینه ها، نیروی کار را کاهش داد که در نتیجه روحیه کارکنان خراب شد، ولی کماکان چون گذشته به دستورات مقامات ارشد گردن می گذاشتند و بر آنها کنترل های شدید اعمال می شد.

مدیر عامل جدید، مارک دومیشل، متوجه شد که برای سازش با عوامل نا مطمئن محیط باید دست به اقداماتی زد و با این تغییرات از در سازش درآمد. او تصمیم گرفت که کارکنان را در امور دخالت دهد. با گروه های بزرگی از کارکنان تشکیل جلسه داد و یادآور شد که بقای شرکت در گرو تغییرات اساسی است که باید صورت گیرد در همین زمان شرکت رقیب در صدد خرید این شرکت برآمد و همین امر باعث شد که برای کارکنان زنگ خطر به صدا درآید.

شرکت برای ایجاد فرهنگی که کارکنان در امور شرکت دخالت کنند، برنامه ای به نام « برنامه مشارکت » به اجرا درآورد که تیم هایی از افراد متخصص دوایر مختلف در طول هفته تشکیل شده، و گردهم می آمدند و هدف این بود که در مورد اقدامات استراتژی شرکت افراد را آگاه سازد و برای افزایش توان شرکت در محیط رقابتی اقداماتی به عمل آورد.

این تیم ها تشکیل می شد و هدف ارائه طرحی جهت اصلاح و بهبود عملیات بود. اجرای برنامه مشارکت کارکنان باعث شد که به افراد و اعضای سازمان اختیارات زیادی داده شود و همین امر موجب ایجاد انگیزه های قوی گردید.

این اقدام نه تنها روحیه کارکنان را تقویت نمود بلکه باعث شد آنان خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهند و کارهای کاغذ بازی کاهش یافت.

در سال ۱۹۹۲ شرکت مفتخر به دریافت جایزه ادیسون شد، زیرا توانسته بود تحولی شگرف در افراد به وجود آورد و به جای توجه به افزایش نرخ برق برای مشتریان، کوشیده بود تا نیازهای مشتریان را برطرف نماید و رضایت آنها را جلب کند. ولی فعالیت های شرکت در آنجا خاتمه نیافت و مدیران می دانستند که برای باقی ماندن در صحنه رقابت باید همواره آماده تغییر و تحول باشند و بتوانند در برابر عوامل نامطمئن محیط سازش نمایند.

 شرکت سپس اقدام به اجرای برنامه دیگری به نام « رهبری موفقیت آمیز » نمود. در اجرای این برنامه ها از کارکنان همه سطوح سازمانی خواسته می شود در بحث درباره سیستم ها و ویژگی های سازمان مشارکت کنند و برای سازگاری با محیطی که به سرعت در حال تغییر است راه هایی ارائه نمایند.

 همچنین مدیران و مقامات اجرایی در صدد برنامه ریزی گسترده هستند تا تجدید سازمان نمایند و بازسازی فرآیند (مهندسی مجدد) را در سراسر شرکت به اجرا در آورند. در اجرای این برنامه همه کارکنان مشارکت خواهند تا جریان کارها از نو تعیین گردد و سازمان به صورت کامل متحول شود.


منبع:

مبانی تئوری و طراحی سازمان. تالیف؛ ریچارد آل دفت (۱۹۹۸). ترجمه پارسائیان و اعرابی (۱۳۸۶) چاپ چهارم

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید