فرآیند ارتباط

پیش از آنکه امکان برقراری ارتباط وجود داشته باشد، به یک هدف، یعنی پیامی که قرار است منتقل شود، نیاز داریم. این پیام بین فرستنده و گیرنده جا به جا می شود. پیام به رمز درآمده (به شکلی سمبولیک تبدیل می شود)  و از طریق میانجی (کانال)  به گیرنده منتقل می شود تا توسط او به صورت پیامی که توسط فرستنده ارسال شده تبدیل گردد (رمز گشایی). در نتیجه این فرآیند، مفهوم از یک نفر به فردی دیگر انتقال پیدا می کند. فرآیند ارتباط (Communication Process)

این مدل عبارتست از : (۱) فرستنده (۲) رمزنگاری (۳) پیام (۴) کانال (۵) رمزگشایی (۶) گیرنده (۷) نویز (۸) بازخورد

فرستنده با رمزنگاری پیام، فرآیند ارتباط را آغاز می کند. پیام آن چیزی است که توسط فرستنده به رمز در می آید. پیام آن چیزی است که توسط فرستنده به رمز در می آید. وقتی صحبت می کنیم، گفتار پیام است. وقتی می نویسیم، نوشته پیام است. وقتی اشاره می کنیم، حرکت بازو و حالت چهره پیام است. کانال، میانجی است که پیام از طریق آن منتقل می شود. کانال را فرستنده انتخاب می کند؛ اوست که باید تصمیم بگیرد از کانال رسمی استفاده کند یا غیر رسمی. کانال های رسمی (Formal Channels)  توسط سازمان ایجاد شده و پیام هایی که مرتبط با فعالیت های حرفه اعضا است را انتقال می دهند. این کانال ها به طور متداول از ساختار فرماندهی سازمان تبعیت می کنند. انواع دیگر پیام ها مثل پیام های خصوصی یا اجتماعی از طریق کانال های غیر رسمی (Informal Channels) سازمان منتقل می شوند. کانال های غیر رسمی به صورت خود جوش و بر حسب خواست افراد پدیدار می شوند .گیرنده مقصدی است که پیام به سوی او هدایت می شود. البته قبل از آنکه پیام قابل دریافت باشد، باید به صورتی قابل فهم برای گیرنده تبدیل شود. این مرحله، رمزگشایی پیام نام دارد. نویز بیانگر موانع ارتباطی است که وضوح پیام را کاهش می دهند. به عنوان برخی انواع نویز می توان به مشکلات ادراکی، زیادی اطلاعات، دشواری معنایی یا تفاوت های فرهنگی اشاره کرد. آخرین جزء فرآیند ارتباط، حلقه بازخورد است. بازخورد بررسی می کند که تا چه حد توانسته ایم پیام مورد نظر را به همان شکلی که قصد داشته ایم، انتقال دهیم. در این مرحله بررسی که آیا مفهوم به درستی درک شده است یا خیر.


 

منبع : رفتار سازمانی رابینز مهدی زارع جلد۱ ،استیفن رابینز, تیموتی جاج، ترجمه مهدی زارع

وب سایت روانشناسی صنعتی و سازمانی

استفاده از مطلب فوق در دیگر سایت های اینترنتی مجاز و مورد تایید مدیر سایت نمی باشد. خواهشمند است رعایت امانت بفرمایید. با تشکر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *