مبارزه جنرال الکتریک با تغییرات جهانی

جنرال الکتریک

جک ولش در نخستین سال های دهه ۱۹۸۰ ریاست هیات مدیره شرکت جنرال الکتریک را بر عهده گرفت و به عنوان مدیر عامل شرکت انجام وظیفه نمود. در آن سال ها شرکت عظیم جنرال الکتریک به میزان زیادی به شرکت های صنعتی و اتحادیه های کارگری وابسته بود و این در حالی بود که امواجی سهمگین سواحل سیستم اقتصادی ایالات متحده آمریکا را در هم می کوبید.

این مدیر عامل به سرعت وارد عمل شد و خواست شرکت را در صحنه رقابت جهانی وارد عرصه کارزار کند. به گفته یکی از مقامات او توانست به هدف خود برسد. یکی از کارهایی که انجام داد این بود که مجموعه ای از خدمات و محصولات مورد نیاز بازارهای جهانی را عرضه نماید، مثل ماشین آلات تولید نیرو، موتور هواپیما، خدماتی در زمینه امور مالی و سایر محصولات و خدماتی که مورد نیاز کشورهایی بود که در زمینه ساختارهای زیربنایی سرمایه گذاری می کردند.

امروزه، فروش جهانی شرکت برابر با ۴۰% کل فروش آن است و به زودی این مبلغ به ۵۰% خواهد رسید. مبارزه های ولش در زمینه تولید و بهره وری باعث شد که شرکت جنرال الکتریک بتواند میزان بدهی های خود را به ۱۱% سرمایه برساند و جریان نقد سالانه به شش میلیارد برسد و شرکت بیشتر این پول ها را در بازارهای رو به گسترش هندوستان و چین تزریق می کند. این حرکت ها باعث شد که شرکت جنرال الکتریک نسبت به شرکت های رقیب، در سراسر دنیا، پیشی بگیرد، ولی ولش به خوبی آگاه است که مسابقه های جهانی هرگز برنده نهایی نخواهد داشت.

او همواره فعالیت های شرکت های رقیب را در سراسر جهان مورد توجه قرار می دهد، شرکت های رقیب عبارتند از : زیمنس، توشیبا، براون باوری و میتسوبیشی. ولش می گوید : « ما باید بر سرعت خود بیفزاییم، هر روز صبح کار را به گونه ای شروع کنیم که در صحنه مبارزه های رقابتی بر لبه ی تیغ قرار گرفته ایم ».

جک ولش متوجه این واقعیت می شود که محیط جهانی به صورت دائم در حال تغییر است و شرکت ها باید پیوسته آماده باشند که واکنش های مناسب از خود نشان دهند. شرکت ها در داخل و خارج با وضعی نامطمئن رو به رو هستند.

منبع:

مبانی تئوری و طراحی سازمان. تالیف؛ ریچارد آل دفت (۱۹۹۸). ترجمه پارسائیان و اعرابی (۱۳۸۶) چاپ چهارم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *