نشانه هایی از ضعف ساختاری سازمان

نشانه هایی از ضعف ساختاری

هر یک از ساختارها (مبتنی بر نوع وظیفه، مبتنی بر نوع محصول، پیوندی یا ماتریسی) به عنوان نوعی وسیله یا ابزاری است که مدیران سازمان می توانند با استفاده از آنها اثربخشی سازمان را بالا ببرند و نیازهای محیط را تامین کنند. مدیران ارشد، هر چند مدت یک بار، ساختار سازمانی را مورد ارزیابی قرار می دهند تا ببینند که آیا ساختار موجود مناسب نیازهای در حال تغییر است یا خیر.

 بسیاری از سازمان ها با توجه به نیازهای محیط خارجی هر چند مدت یک بار در ساختار خود تجدید نظر می کنند تا بتوانند بین فعالیت های درون سازمانی و محیط خارجی رابطه معقول و مناسبی برقرار نمایند. برای مثال، شرکت کامپیوتر کام پک، به منظور عرضه محصولات جدید ساختار سازمانی خود را مبتنی بر نوع محصول کرد تا بتواند در بازار رقابت ایستادگی کند، ولی یک سال بعد برای کاهش رقابت بین خطوط تولید، مجددا تجدید سازمان کرد و ساختار خود را مبتنی بر نوع وظیفه تنظیم نمود. چرا که این یک قانون کلی است که اگر سازمانی نتواند جوابگوی نیازهای محیط خود باشد یکی از نشانه های ضعف ساختاری را در خود مشاهده خواهد کرد.

 

سه نشانه مهم از احتمال وجود ضعف در ساختار سازمانی در سازمان شما:

  • تصمیم گیری با تاخیر انجام می شود یا بدون کیفیت است:
  • مقامات ارشد سازمان و آنان که باید تصمیم گیری نمایند با انبوهی از بار اضافی و مساله رو به رو می شوند که از عهده همه آنها بر نمی آیند. تفویض اختیار و واگذار کردن مسئولیت ها به مدیران رده پایین تر تکافو نمی کند. علت دیگری که باعث پایین آمدن کیفیت تصمیمات می گردد، این است که اطلاعات لازم به افراد ذی ربط داده نمی شود. اطلاعاتی که در سلسله مراتب اداری (در سطوح افقی و عمودی سازمان) رد و بدل می شود به گونه ای نیست که تصمیمات مناسب و معقولی در پی داشته باشد.
  • سازمان نمی تواند در برابر تغییرات محیط واکنشی مناسب نشان دهد:
  • یکی از دلایلی که باعث می شود سازمان نتواند ابتکار عمل به خرج دهد این است که دوایر سازمان (از نظر افقی) هماهنگ نیستند. پی بردن به نیازهای مشتری، به وسیله دایره بازاریابی و شناسایی پیشرفت و تغییر تکنولوژی، به وسیله دایره تحقیقات باید هماهنگ شود. ساختار سازمانی باید به گونه ای باشد که مسئولیت دوایر مختلف به صورتی دقیق مشخص شود، که از ان جمله است شناسایی تغییرات محیط و داشتن ابتکار عمل.
  • وجود تعارض به میزان بسیار زیاد:
  • ساختار سازمانی باید به گونه ای باشد که هدف های ضد و نقیض دوایر بتوانند به صورت مجموعه ای واحد از هدف ها درآیند و سازمان بتواند آنها را تامین کند. اگر دوایر تنها در جهت تامین هدف های خود کوشش نمایند یا به گونه ای عمل کنند که تامین هدف های آنها به قیمت از دست دادن کل هدف های سازمان تمام شود، ساختار مزبور معیوب خواهد بود. در چنین صورتی باید به هر طریق ممکن بین دوایر سازمانی (از نظر افقی) هماهنگی ایجاد شود.

 منبع:

مبانی تئوری و طراحی سازمان. تالیف؛ ریچارد آل دفت (۱۹۹۸). ترجمه پارسائیان و اعرابی (۱۳۸۶) چاپ چهارم

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید