ارزش ها و اهمیت ارزش ها

, , ,

مجازات اعدام درست است یا غلط؟ دوست داشتن قدرت خوب است یا بد؟ پاسخ به این پرسش ها، تحت تاثیر ارزش ها قرار دارد. مثلا یک عده ممکن است از اعدام کردن دفاع کرده و بگویند جرایمی چون قتل و خیانت مستوجب چنین کیفری است. بعضی هم ممکن است بگویند که هیچ دولتی حق ندارد زندگی یک انسان را از او بگیرد. ارزش (Value) بیانگر اعتقادات راسخی است مبنی بر اینکه « از نظر فرد یا جامعه، یک شیوه برخورد یا حالت غایی بخصوص، به شیوه برخورد یا وجود حالت غایی معکوس یا متضاد آن ارجحیت دارد». آنها در خود یک عامل قضاوتی هم دارند و به همین دلیل است که مردم در مورد درست بودن، خوب بودن یا مطلوب بودن یک مساله نظر می دهند. ارزش ها دو مشخصه دارند ؛ محتوا و شدت. محتوا بیانگر برخوردی خاص یا حالت نهایی می باشد که حائز اهمیت است. شدت مشخص می کند که اهمیت آن چقدر است. وقتی ارزش های فرد را بر حسب شدت آنها مرتب می کنیم، سیستم ارزشی (Value system) او مشخص می شود. ارزش ها در همه انسان ها دارای سلسله مراتبی است که سیستم ارزشی را شکل می دهد.

این سیستم بر اساس اهمیت نسبی که برای ارزش هایی چون آزادی , لذت، مناعت طبع، درستکاری و فرمان برداری قائل هستیم، مشخص می گردد. آیا ارزش ها شناور و منعطف هستند؟ اگر کلی بخواهیم بگوییم، پاسخ منفی است. ارزش ها نسبتا پایدار و بادوام هستند. بخش اعظمی از ارزش هایی که با خود داریم، در سالهای اولیه زندگی مان و از سوی والدین، معلمان، دوستان و افراد دیگر کسب شده است. در کودکی به ما می گویند که برخی رفتارها یا پی آمد ها همیشه مطلوب یا همیشه نامطلوب هستند؛ کمتر پیش می آمد یک ارزش حالت میانی داشته باشد. مثلا به ما می گفتند که باید درستکار و آبرومند باشیم، اما هیچوقت نمی گفتند کمی درستکار یا آبرومند باشید. این ویژگی، مطلق یا به عبارتی « سیاه و سفید » بودن ارزش ها است که کم و بیش موجب ثبات و دوام آنها می شود. البته زیر سوال بردن ارزش ها ممکن است منجر به تغییر آنها شود، اما در بیشتر موارد تنها موجب تقویت ارزش ها می شود.

اهمیت ارزش ها

ارزش ها در مطالعه رفتار سازمانی اهمیت بسیاری دارند، چون اساس و بنیان درک ما از نگرش و انگیزه افراد را شکل داده و تصورات ما را تحت تاثیر قرار می دهند. افراد با برخی تصورات از پیش تعیین شده درباره « بایدها » و « نبایدها » به سازمان ها قدم می گذارند. این تصورات بی ارزش نبوده و تعبیری از درست و غلط را با خود به همراه دارند. همچنین مشخص می کند که برخی رفتارها یا پی آمدها خاص بر سایرین ارجحیت دارند در نتیجه ارزش ها بر عینیت و عقلانیت سایه می افکند. ارزش ها به طور کلی نگرش ها و رفتار را تحت تاثیر قرار می دهند. فرض کنید زمانی که به سازمانی قدم گذاشته اید، طرز فکرتان این بوده که درآمد باید با عملکرد متناسب باشد و وابسته بودن آن به سنوات خدمت اشتباه است. اگر متوجه شوید که در این سازمان مقدار دستمزد بر اساس سنوات خدمت تعیین می شود، چه عکس العملی از خود نشان خواهید داد؟ احتمالا نا امید شده و این مساله باعث نارضایتی شغلی تان می شود. در نهایت تصمیم خواهید گرفت تا بیش از حد لزوم انرژی صرف نکنید، چون به نظر می رسد «تلاش بیشتر منجر به دریافت پول بیشتر نمی شود ». اگر ارزش هایتان با سیاست پرداخت دستمزد سازمان هماهنگ بود، نگرش ها و رفتار متفاوتی نداشتید؟ به احتمال زیاد بله.


منبع : رفتار سازمانی رابینز مهدی زارع جلد۱ ،استیفن رابینز, تیموتی جاج، ترجمه مهدی زارع

وب سایت روانشناسی صنعتی و سازمانی

استفاده از مطلب فوق در دیگر سایت های اینترنتی مجاز و مورد تایید مدیر سایت نمی باشد. خواهشمند است رعایت امانت بفرمایید. با تشکر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *