میانبرهای رایج برای قضاوت: آمریکایی های مسلمان

ادراک یا واقعیت:

از کارمند یکی از شرکت های کرایه خودرو خواسته شد در طول ماه رمضان روسری سر نکند و در نهایت به دلیل سرپیچی او را اخراج کردند. به کارمندان هتلی توهین و بی احترامی شد و آنها را با نام های مستعاری همچون اسامه و طالبان خطاب کردند. یکی از پیامد های گسترده حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ این بود که تصورات منفی درباره مسلمانان و اعراب، از جمله آنهایی که در آمریکا زندگی و کار می کنند، شدت یافته است. بر اساس نظرسنجی یو.اس.ای. تودی/ گالوپ مشخص شده که علیرغم گذشت بیش از ۸ سال از آن واقعه، هنوز هم از هر ۱۰ بزرگسال آمریکایی، ۴ نفر درباره مسلمانان ساکن این کشور احساس یا پیش داوری منفی دارند. نظرسنجی از مسلمانان آمریکا نشان داد که ۵۳ درصد آنها معتقدند پس از حادثه ۱۱ سپتامبر زندگی برایشان دشوارتر شده است. حدود ۲ و نیم میلیون مسلمان در آمریکا زندگی می کنند، به گفته مجله بیزنس ویک مسلمانان به عنوان یک گروه توانسته اند الگوی مادی پر جاذبه و موفقی ارائه کنند. با وجود اینکه تخمین ها متفاوت است اما در یک بررسی اظهار شده است که نسبت آمریکایی های مسلمان که دارای مدرک اتمام دوره کالج هستند( ۵۹ درصد آنها )، دو برابر متوسط آن در بین جمعیت آمریکا (۲۸ درصد) است. متوسط درآمد سالانه خانوارهای آمریکایی مسلمان، از متوسط این کشور که ۵۵٫۸۰۰ دلار می باشد، بالاتر است. بر اساس نظرسنجی که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، مشخص گردید که ۷۱ درصد آمریکایی های مسلمان با عبارت « هرکس می تواند با سختکوشی به موفقیت دست پیدا کند » موافق بوده اند، در حالی که این نسبت در بین کل جمعیت آمریکا ۶۴ درصد بوده است. ۴۰ درصد آمریکایی های مسلمان هر هفته به مسجد می روند، در مقابل ۴۵ درصد آمریکایی های مسیحی گفته اند که هر هفته به کلیسا می روند. در مجموع آمریکایی های مسلمان بیشتر به آمریکایی ها شبیه اند تا مسلمانان دیگر کشورهای دموکراتیک غربی. مسلمانان این کشور عموما سطح تحصیلات پایینی داشته و درآمد کمی دارند.

میانبرهای رایج برای قضاوت در مورد افراد

وقتی می خواهیم در مورد دیگران قضاوت کنیم، میانبرهایی را به کار می گیریم. این تکنینک ها بیشتر اوقات ارزشمندند: کمک می کنند به سرعت در مورد دیگران درک صحیحی پیدا کرده و برای پیش بینی رفتار آنها اطلاعات معتبری در اختیارمان قرار می دهند. البته این میانبرها بی عیب و نقص نیستند و ممکن است برایمان مشکلاتی هم بوجود آورند. شناخت میانبرها کمک می کند تا دریابیم چه زمانی ممکن است استفاده از آنها منجر به اشتباهاتی فاحش شود. (برای مطالعه بیشتر مطالب مرتبط با میانبرهای ذخنی را ملاحظه فرمایید).


منبع : رفتار سازمانی رابینز مهدی زارع جلد۱ ،استیفن رابینز, تیموتی جاج، ترجمه مهدی زارع

وب سایت روانشناسی صنعتی و سازمانی

استفاده از مطلب فوق در دیگر سایت های اینترنتی مجاز و مورد تایید مدیر سایت نمی باشد. خواهشمند است رعایت امانت بفرمایید. با تشکر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *