مقدمه ای در خصوص محیط کاری مثبت گرا

با وجود اینکه فشار های رقابتی بر بیشتر سازمان ها هیچگاه تا این حد شدید نبوده، اما حداقل در برخی از سازمان ها شاهد تغییر رویکرد جالبی هستیم که هم در زمینه تحقیقات رفتار سازمانی نمود پیدا کرده و هم در زمینه شیوه های مدیریتی. بعضی سازمان ها به جای آنکه در واکنش به فشار رقابتی، بر شدت آن بیافزایند، سعی دارند بوسیله ایجاد محیط کاری مثبت، برای خودشان مزیت رقابتی ایجاد کنند. به عنوان نمونه جف ایملت و جیم مک نرنی، که هر دو از پیروان جک ولش (مدیر عامل سابق جنرال الکتریک) هستند، سعی کرده اند علاوه بر حفظ انتظارات سطح بالای خود در خصوص بهره وری (یکی از خصوصیات فرهنگ جنرال الکتریک )، فرهنگ کاری مثبت گرا را هم در شرکت هایشان پرورش دهند (جنرال الکتریک و بوئینگ). آقای ایملت اخیرا به مدیران ارشد خود گفته : (( در این دوران آشفتگی و بی اخلاقی در کسب و کار باید رهبرانی پرشور و مثبت اندیش باشید )). همچنین یکی از مباحثی که در تحقیقات رفتار سازمانی جای رشد زیادی دارد، مکتب سازمانی مثبت گرا (که رفتار سازمانی مثبت گرا نیز نامیده می شود) است. این مبحث به این مساله می پردازد که سازمان ها چطور می توانند نقاط قوت انسان ها را پرورش داده، سرزندگی و شادابی را در آنها تقویت کرده و قابلیت های بالقوه آنها را بارور کند. محققین این حوزه معتقدند که در زمینه رفتار سازمانی و تجربیات مدیریتی، مطالعات زیادی در خصوص شناسایی عوامل مشکل زا در سازمان ها و کارمندان انجام شده است. در مقابل این محققین سعی دارند آنچه برای سازمان ها مفید است را شناسایی کنند. برای مثال پژوهشگران سازمانی مثبت گرا به مطالعه مفهومی با نام (( بازتاب خود برتر )) (Reflected best- self) پرداخته اند.

آنها از کارمندان می خواهند به موقعیت هایی فکر کنند که از نظر شخصی، در بهترین حالت برای کشف چگونگی استفاده از نقاط قوتشان قرار داشته اند. این محققین معتقدند که همه ما خصوصیات منحصر به فردی داریم، اما اغلب اوقات بر روی محدودیت هایمان تمرکز کرده و به ندرت در مورد روش به کارگیری نقاط قوتمان فکر می کنیم. با وجود آنکه محققین مثبت گرای سازمانی وجود (یا حتی ارزش) نکات منفی (مانند بازخورد انتقادی) را رد نمی کنند، اما دیگر محققین را به چالش می طلبند تا رفتار سازمانی را از زاویه دیگری مورد توجه قرار دهند. همچنین سازمان ها را نیز به تفکر مجدد در مورد نقاط قوت کارمندانشان دعوت می کنند تا به جای تمرکز صرف بر محدودیت های آنها، به روش های استفاده از نقاط قوت نیز فکر کنند.


منبع : رفتار سازمانی رابینز مهدی زارع جلد۱ ،استیفن رابینز, تیموتی جاج، ترجمه مهدی زارع
وب سایت روانشناسی صنعتی و سازمانی
استفاده از مطلب فوق در دیگر سایت های اینترنتی مجاز و مورد تایید مدیر سایت نمی باشد. خواهشمند است رعایت امانت بفرمایید. با تشکر
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید