سازمان بهره ور:

سازمان بهره ور، سازمانی است که بتواند با تبدیل نهادها به خروجی ها در پایینتر سطح هزینه، به اهداف تعیین شده دست پیدا کند. از این رو بهره وری هم به اثر بخش بودن (Effectiveness) ربط دارد و هم به کارآمدی (Efficiency). به عنوان مثال یک بیمارستان زمانی اثربخش است که با موفقیت بتواند به نیازهای مراجعانش پاسخ دهد و زمانی کارآمد است که این کار را با کمترین هزینه ممکن انجام دهد. اگر بیمارستان برای دستیابی به خروجی بالاتر با تعداد پرسنل فعلی، متوسط روزهای بستری بودن بیماران را کاهش داده یا تعداد بیماران پذیرش شده را افزایش دهد، می گوییم کارآمدی مولد داشته است. اگر یک شرکت تجاری به اهداف فروش یا سهم بازار خود دست پیدا کند، اثر بخش بوده، اما لازمه ی بهره وری این است که در این راه کارآمد هم بوده باشد. معیار های رایج کارآمدی سازمان عبارتند از بازگشت سرمایه، سود به ازای هر ریال فروش و خروجی به ازای هر ساعت نیروی کار. به مساله بهره وری از منظر کارمندان هم می توانیم نگاه کنیم. مثلا مایک و ال را در نظر بگیریم که هردو رانندگان کامیون هستند. اگر قرار باشد مایک کامیون پر از بار را ظرف مدت 75 ساعت یا کمتر از نیویورک به لس آنجلس ببرد، در صورت پیمودن این مسافت 5000 کیلومتری ظرف مدت مشخص شده، اثربخش بوده است. اما در معیار های بهره وری باید هزینه دستیابی به هدف را هم منظور کرد. اینجاست که مساله کارآمدی مطرح می شود. با فرض یکسان بودن کامیون و بار، مایک مسیر نیویورک تا لس آنجلس را ظرف 68 ساعت و با احتساب مصرف34 لیتر در هر کیلومتر طی کرده است، اما ال این مسافت را در 68 ساعت و یا مصرف 26 لیتر در هر کیلومتر رفته است. مایک و ال هردو اثربخشی داشته اند، چرا که به هدفشان رسیده اند، اما کارآمدی ال از مایک بیشتر بوده است، چون او محموله خود را با مصرف سوخت کمتری به مقصد رسانده و در نتیجه با هزینه پایینتری به هدفش رسیده است.

سازمان های خدماتی باید نیازها و مقتضیات مشتریانشان را در ارزیابی اثربخشی خود مد نظر قرار دهند. چرا ؟ چون در این نوع کسب و کارها، ارتباط مشخصی بین علت و معلول ها وجود دارد که از برخورد و رفتار کارمندان نشات گرفته و نگرش و رفتار مشتری و بهره وری سازمان را در بر میگیرد. شرکت سیرز در عمل توانسته این زنجیره را به دقت مستند کند. مدیریت این شرکت دریافت که 5 درصد بهبود در نوع برخورد کارمندان، میزان رضایت مشتریان را 3/1 درصد افزایش داده و در نتیجه رشد درآمد شرکت 5/0 بهبود می یابد. آنها همچنین دریافتند که از طریق آموزش کارمندان در راستای بهبود تعامل کارمند – مشتری، می توانند ظرف یک دوره 12 ماهه رضایت مشتریان را تا 4 درصد افزایش دهند که این معادل کسب 200 میلیون دلار درآمد بیشتر بود. خلاصه آنکه بهره وری یکی از دغدغه های اصلی رفتار سازمانی است. ما می خواهیم بدانیم که چه عواملی بر اثر بخشی بر کارآمدی افراد، گروه ها و کل سازمان تاثیر می گذارد.


منبع : رفتار سازمانی رابینز مهدی زارع جلد۱ ،استیفن رابینز, تیموتی جاج، ترجمه مهدی زارع
وب سایت روانشناسی صنعتی و سازمانی
استفاده از مطلب فوق در دیگر سایت های اینترنتی مجاز و مورد تایید مدیر سایت نمی باشد.
خواهشمند است رعایت امانت بفرمایید. با تشکر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.