رفتار انحرافی و محیط کار

با توجه به هزینه ای که غیبت و جابه جایی به کارفرمایان تحمیل می کند، محققین رفتار سازمانی بیش از پیش این رفتارها را به عنوان شاخص ها یا رفتار های انحرافی مورد مطالعه قرار داده اند. انحراف طیف وسیعی دارد و از گوش دادن به موسیقی با صدای بلند تا ارتکاب جرم را دربر می گیرد. مدیران باید این طیف گسترده از رفتارها را درک کنند تا بتوانند برای هر یک از اشکال نارضایتی کارمندان راهکاری بیاندیشند. اگر مدیران دلیل کاری که کارمند انجام داده را درک نکنند، هیچوقت نمی توانند مشکل را حل کنند. رفتار انحرافی در محیط کار (که رفتار ضد اجتماعی یا خشونت در محیط کار نیز نامیده می شود) را می توانیم نوعی رفتار عمدی تعریف کنیم که برخلاف هنجارهای اصلی سازمان بوده و با انجام آن، سلامت سازمان یا اعضای آن مورد تهدید واقع می شود. در این چهارچوب، هنجار های سازمان چه چیزهایی می باشند؟

ممکن است سیاست های شرکت باشد که برخی رفتارهای خاص مثل دزدی را ممنوع اعلام کرده است. قوانین ناگفته و نا نوشته ای که مورد قبول همگان هستند را هم شامل می شود، مثل گوش ندادن به موسیقی با صدای بلند در محیط کار. مثلا فرض کنید کارمندی در محیط کارش با صدای بلند موسیقی گوش می دهد. احتمالا او توجه دیگران را به خودش جلب می کند، اما نه تنها خودش نمی تواند کارش را به درستی انجام دهد، بلکه باعث آزار و اذیت همکاران و مشتریان هم خواهد شد (مگر آنکه آنها هم طرفدار آن موسیقی خاص باشند). البته رفتارهای انحرافی در محیط کار ممکن است بسیار جدی تر از پخش موسیقی با صدای بلند باشد. به عنوان مثال یک کارمند ممکن است به همکارش توهین کند، چیزی را بدزدد، درباره دیگران شایعه پراکنی کند یا اینکه در کارهای خرابکارانه مشارکت کند. هر کدام از این موارد برای سازمان مشکل ایجاد می کنند.

مدیران برای آنکه جلوی هرج و مرج در محیط سازمان را بگیرند، سعی می کنند منبع رفتارهای انحرافی را شناسایی نمایند. رفتارهای انحرافی ممکن است فشار مالی قابل توجهی نیز به سازمان وارد کند. اگرچه تعیین دقیق هزینه های سالیانه ناشی از رفتار انحرافی بسیار دشوار است، اما برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که این قبیل رفتارها برای کارفرمایان بسیار گران تمام شده؛ 2/4 میلیارد دلار به خاطر خشونت، 1/7 میلیارد دلار جهت حفاظت سازمان در برابر حملات اینترنتی و 200 میلیارد دلار در نتیجه سرقت هزینه در بر داشته است. رفتارهای انحرافی در محیط کار مساله بسیار با اهمیتی هستند چرا که نوعی واکنش در نتیجه نارضایتی بوده و کارمندان ممکن است این نارضایتی را به شکل های مختلفی بروز دهند.

اگر برای کنترل کردن یک رفتار به ریشه آن توجه نکنیم، موفقیت چندانی کسب نخواهیم کرد. مدیران خبره به جای آنکه مشکلات سطحی (مثل غیبت بیش از حد را رفع و رجوع کنند، مسائل ریشه ای را مورد توجه قرار می دهند که منجر به رفتارهای انحرافی شده است، چرا که در غیر این صورت مشکلات به شکل های دیگری بروز خواهد کرد (مثل افزایش دزدی یا کارهای خرابکارانه).


منبع : رفتار سازمانی رابینز مهدی زارع جلد۱ ،استیفن رابینز, تیموتی جاج، ترجمه مهدی زارع
وب سایت روانشناسی صنعتی و سازمانی
استفاده از مطلب فوق در دیگر سایت های اینترنتی مجاز و مورد تایید مدیر سایت نمی باشد.
خواهشمند است رعایت امانت بفرمایید. با تشکر
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید