رضوی امیری و سعیدی (1385)، نظام پیشنهادات را این گونه معرفی کرده اند: «شناخته ترین ابزار دستیابی به مشارکت عبارت است از سیستم پیشنهادات یا طرح بسیج اندیشه ها که این عوامل از جمله عوامل موثر در تغییر شرایط کار و ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت کارکنان می باشد. به عبارت دیگر، سیستم پیشنهادات، فرمان برداری از دانایی و به گردش انداختی تفکر را تشویق کرده و مانع از گسترش استبداد طلبی افراد می شود و از این طریق است که سازمان آماده ی ورود به دوره بلوغ و ترویج روحیه مشارکت می شود.

آن ها دلایل ضرورت مشارکت را به صورت زیر ذکر کرده اند:

1- کارکنانی که در رابطه با اجرای کار همکاری دارند، بهتر از مدیر هر قسمت  می توانند در رابطه با کارکنان پیشنهادات مناسب داشته باشند.

2- تفکر جمعی اثر بخشی تر از تفکر فردی است.

3- مشارکت کارکنان نوعی احساس مالکیت در آنان ایجاد می کند، این امر کارکنان را به تفکر وا داشته و سبب می شود تا آنان در جهت رشد خود و سازمان گام بر دارند.

4- برای کشف مشکلات جزئی و کلی این روش بسیار مناسب است.

رضوی امیری و سعیدی (1385)، مدل ارزیابی نظام پیشنهادات را به صورت زیر تبیین کرده اند:

1- پیش زمینه (Context):

در این مرحله آنچه که لازمه تحقق سیستم است، یعنی میزان مساعد بودن زمینه برای شکل گیری سیستم مورد نظر بررسی می شود:

2- درون داد (Input):

در این مرحله آنچه که برای پیاده سازی سیستم مورد نیاز است و قبل از اجرا طراحی می شود مورد نظر است:

– تدوین آیین نامه مناسب برای اجرای نظام

– تدوین برنامه های اجرایی و عملیاتی

– طراحی سیستم های بررسی پیشنهادات

– استفاده از مشاوران و متخصصان

– تعریف حدود مشارکت و وظایف مدیران و کارکنان

– مشخص بودن محدودیت ها و انتظارات مدیر

3- فرآیند (Process):

در این مرحله چگونگی اجرای سیستم با توجه به درون دادها مورد بررسی قرار می گیرد:

– اجرای نظام پیشنهادات مطابق با آیین نامه های مربوط

– اجرای سریع پیشنهادات مصوب

– پرداخت سریع پاداش های مصوب

– انتخاب طرح های برتر سالیانه

– ایجاد گروه های همیاری و بهبود کیفیت

– تشکیل دبیرخانه نظام پیشنهادات و انتخاب دبیر مناسب

4- نتایج یا محصول (Product):

در این مرحله اثرات و نتایج سیستم مورد نظر مورد بررسی قرار می گیرد:

– رضایت کارکنان

– خلاقیت و نوآوری

– کاهش ضایعات و صرفه جویی اقتصادی

– افزایش تولید و بهبود کیفیت محصول

– ایجاد روحیه کار تیمی

– بهبود روابط مدیر و کارکنان

– ارتقای احساس وفاداری و تعلق سازمانی

– توسعه انسانی

– تحقق اهداف سازمان

یکی از فنون رایج برای جمع آوری عقاید افراد، استفاده از فن بارش مغزی است، در اجرای این فن 4 قانون باید رعایت شود:

1- انتقاد صورت نگیرد

2- تفکر باز و محدود نشده تشویق شود

3- حداکثر نظرات تولید شود

4- عقاید و نظرات مختلف با هم ترکیب شود (خراسانی، 1386؛ فتحی واجارگاه، 1381).

از جمله مزایای فن بارش مغزی موارد زیر است:

1- نیازهای مهم و اساسی شناسایی می شوند (عباس زادگان و ترک زاده، 1381؛ فتحی واجارگاه، 1381).

2- آزادی بیان ترغیب می شود و به مشارکت همه افراد احترام گذاشته می شود و به افراد فرصت اظهار نظر می شود (عباس زادگان و ترک زاده، 1381؛ فتحی واجارگاه، 1387).

3- نیازهای تعیین شده در این روش برگرفته از نظرات نو و پویای صاحب نظران و دست­اندرکاران مبتکر و خلاق است (رضوی، 1382).

4- به دلیل برخورداری از اندیشه های نو و پویا، انگیزه های جدیدی برای ترغیب به مشارکت و پذیرش عمومی در افراد ایجاد خواهد شد (رضوی،1382).


به کوشش دکتر امین برازنده
منبع:

  • فتحی و اجارگاه، کورش.(1381). نیاز سنجی آموزشی، الگوها و فنون، تهران: انتشارات آییژ.
  • فرنچ، وندال. و بل، سیسیل.اچ. (1385). مدیریت تحول در سازمان، مترجمان: سید مهدی
  • الوانی و حسن دانایی فرد، تهران: انتشارات صفار، چاپ دوازدهم.
  • رضوی، سید یوسف. (1382). نیاز سنجی آموزشی بارویکرد پودمانی، تهران: انتشارات پرتو واقعه.
  • رضوی امیری، زهرا.وسعیدی،زهرا.(1385).ارزیابی و توسعه نظام پیشنهادات، ماهنامه تدبیر،18،180.
  • هداوند، سعید. و صادقیان ،شهره.(1386).سازه های اثر بخش در توان افزلیی کارکنان،ماهنامه تدبیر،180،18.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.